[vc_row equal_height=”yes”][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]Som vi skrev i vårt förra e-brev är Artificiell Intelligens, AI, och chatbots något som kommer att växa stort inom den digitala marknadsföringen. Man tror att så stor del som 80 % av alla företag kommer att använda sig av någon slags chatbot år 2020.

Möjligheterna är många. Ett användningsområde är att via olika meddelandefunktioner ta emot order, lämna information om leveranser och hålla kontakt med kunderna. Och det gäller både B2B och B2C.

Chatbots arbetar också dygnet runt och alla dagar, vilket gör att kunder kan få svar på de flesta av sina frågor omgående.

En annan fördel är att kunna ta reda på så mycket som möjligt om sin målgrupp på automatiserad väg – med AI går det att hantera enorma mängder metadata och snabbt få en tydligare bild av sin målgrupp.

AI kan också skapa ett mer personligt erbjudande genom bland annat rekommendationer som baserar sig på tidigare val och handlingar. Exempel på detta är ”Andra har köpt…” eller ”Du kanske gillar…” Eller till och med att en hemsida är designad så att det du gillar visas först när du kommer dit.

Onekligen en spännande utveckling, men det är viktigt att också respektera mottagarnas integritet och hålla sig inom de etiska ramarna. Här blir t ex GDPR (EUs nya datadirektiv som börjar gälla i maj 2018) en viktig faktor. Vill du veta mer om GDPR eller AI, hör av dig så bokar vi ett möte.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”1571″ img_size=”large” style=”vc_box_shadow”][/vc_column][/vc_row]