[vc_row equal_height=”yes”][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]Har du koll på alla ord, uttryck och förkortningar som förekommer i den digitala världen? Här har vi samlat några av dem:[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/2″][vc_column_text]Bounce rate
Antal besökare som bara besöker en sida på din webbplats och inte väljer att gå vidare, vilket anses innebära att de inte hittar något relevant som leder dem vidare. En hög bounce rate är inte bra eftersom det visar att din webbplats inte levererar det besökaren är ute efter.

Buzz marketing
Att få konsumenter att tala positivt om ett varumärke eller produkt och sprida budskapet i stället för att använda traditionell marknadsföring.

CPA (Cost per aquisition eller
Cost per action)
CPO (Cost per order)
Kostnad för en händelse eller en order. Det kan vara till exempel ett köp eller en nedladdning.

CMS (content management system)
Ett publiceringsverktyg som används för att ändra och lägga till bilder och text på en hemsida.

CTR (click­-through rate)
Klickfrekvens. Anger hur många som ser ett företag i träfflistan på Google, eller en Google AdWords-­annons och klickar på träffen eller annonsen. CTR räknas ut genom att dela antalet klick med antalet visningar.

Datadrivet 
Ett arbetssätt där siffror och insikter får tala och beslut fattas baserat på data i stället för tyckande, intuition eller liknande.

Google AdWords
Googles system för att lägga in köpta annonser bland sökresultaten i sina träfflistor. Annonserna placeras numera högst upp eller längst ned i träfflistan, märkta med ordet ”Annons”.

Google Analytics
Googles webbanalysverktyg som gör det möjligt att ta reda på mer om besökarna, till exempel deras trafik på olika webbsidor, hur länge de stannar på de olika sidorna och varifrån de kommer.

Hashtagg(#)
Används på sociala medier för att skriva om vissa ämnen.

Interaktionsdesign
Anpassning av hemsidan så att besökaren gör det man vill att hen ska göra. Till exempel göra det enklare för kunden att handla i webshoppen, navigera runt på sidan eller hitta kontaktuppgifter.

Konvertering
En konvertering är den aktivitet du vill att användarna ska genomföra när de besöker din hemsida eller din butik, till exempel köpa en produkt eller ladda ned en guide.

Konverteringsoptimering (CRO/Conversion Rate Optimization)
Konverteringsoptimering är arbete som görs för att öka andelen besökare som konverterar, det vill säga gör det du vill att de ska göra på din hemsida eller i din butik.[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/2″][vc_column_text]Landningssida
Är dels den första sida som en besökare landar på, dels en sida som är framtagen med ett enda syfte – att konvertera – och som används för exempelvis löpande kampanjer eller för att marknadsföra ett erbjudande under en begränsad tid.

Leadsgenerering
En arbetsmetod för att driva in fler leads genom hemsidan eller en kampanjsida. Leder till att fler kontaktar företaget, fyller i ett formulär eller liknande.

Marketing automation
Ett verktyg och ett systemstöd för att fånga upp och vårda befintliga och potentiella kunder. Några exempel är Marketo, Pardot, Hubspot och APSIS och MailChimp.

Native advertising
Annonser utformade som redaktionellt innehåll, som upplevs och ser ut som en artikel men är betalda av en annonsör.

Open Source
Öppen källkod. Gör det möjligt att göra justeringar och tillägg på en hemsida.

Organiskt sökresultat
Det sökresultat som inte är en sponsrad länk utan resultatet av sökmotoroptimering.

PPC (Pay Per Click)
En betalningsmodell för annonser på webben där du bara betalar när någon klickat på din annons.

Responsive Web
Responsiv hemsida, dvs den följer din enhets storlek så att hemsidan hela tiden anpassar sig till läsaren.

SEM (Search Engine Marketing),
Sökmotormarknadsföring. Används som en samlande term för alla de köpta aktiviteter du genomför för att få trafik från sökmotorer, till exempel Google AdWords.

SEO (Search Engine Optimization)
En samlande term för alla de aktiviteter som genomförs för att förbättra ranking och synlighet bland de organiska och obetalda resultaten hos sökmotorerna.

SoV (Share of voice)
Hur stor andel av de totala visningarna på en viss sida en kampanj får jämfört med andra aktörer på samma sida

URL (Universal Resource Locator)
En webbadress, dvs det som står i översta fältet på din webbläsare..

UX (User experience)
Användarupplevelse

VR (Virtual reality)
Virtuell verklighet, dvs datorsimulerad verklighet. En datateknik som replikerar en miljö, verklig eller inbillad och simulerar användarens fysiska närvaro och miljö för att möjliggöra användarinteraktion.[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”1566″ img_size=”large” style=”vc_box_shadow”][/vc_column][/vc_row]